Laita viestiä WhatsAppilla tai somessa

Millä materiaaleilla yksinyrittäjä tekee yrityksensä näkyväksi – myös somen ulkopuolella?

24.09.2025

Moni aloitteleva yrittäjä pohtii, riittääkö pelkkä some. Se on tärkeää, mutta rinnalle kannattaa ottaa käytännön markkinointimateriaalit, jotka tekevät sinusta helpommin lähestyttävän asiakkaiden silmissä. 


1. Logo ja visuaalinen ilme

Logo on yrityksesi kasvot. Sen ei tarvitse olla suuri investointi – tärkeintä on, että se tuntuu omalta ja toimii sekä somessa että painettuna. Suunnittelen pienyrittäjille selkeitä ja budjettiystävällisiä logoja, jotka tukevat brändiä ja tekevät ilmeestä yhtenäisen.
👉 Käytä samoja värejä ja fontteja johdonmukaisesti.

2. Käyntikortit ja flyerit

Käyntikortti on edelleen kätevä erityisesti hyvinvointialalla – asiakas voi napata sen mukaansa hoitolasta, messuilta tai tapahtumista. Flyer taas kertoo palveluista tiiviisti ja toimii esimerkiksi ilmoitustauluilla, asiakaslahjakassin mukana tai jaettuna tapahtumissa.

3. Esitteet ja hinnastot

Selkeä esite tai palvelukuvaus auttaa asiakasta hahmottamaan, mitä tarjoat. Monilla aloilla – esimerkiksi kauneudenhoidossa ja hyvinvointipalveluissa – hinnasto on lainkin mukaan oltava esillä liiketilassa, jotta asiakas voi nähdä hinnat ennen ostopäätöstä. Hinnasto lisää luottamusta ja tekee asioinnista sujuvampaa. Tee siitä sekä printti- että digiversio.

4. Julisteet ja muut painetut materiaalit

Juliste on erinomainen tapa kertoa palveluistasi esimerkiksi tapahtumissa, hoitolassa tai yhteistyökumppanin tiloissa. Se erottuu ja välittää viestin yhdellä silmäyksellä. Suunnittelen pienyrittäjille julisteita, flyereitä ja käyntikortteja, jotka tukevat digitaalista ilmettäsi ja toimivat sen rinnalla.

5. Some- ja digimateriaalit

Kaikkien materiaalien kannattaa kulkea samaa linjaa – logo, värit ja kuvat yhtenäistävät viestisi niin verkossa kuin painettuna. Yhtenäinen ilme luo asiakkaalle selkeän ja luotettavan vaikutelman.


Yhteenveto

Painettu ja digitaalinen kulkevat käsi kädessä. Painetut materiaalit eivät ole iso kustannus, mutta niillä on helppo tavoittaa ihmisiä kasvokkain – ja ne täydentävät some- ja verkkonäkyvyyttäsi. Näin markkinointisi toimii kokonaisuutena: siellä missä asiakkaasi ovat, sekä verkossa että arjen kohtaamisissa.

  • Aloittavan yrittäjän ei tarvitse hankkia kaikkea kerralla. Jo muutama perusmateriaali – kuten logo, käyntikortti ja flyer – helpottaa arkea ja tekee sinusta helpommin lähestyttävän.
  • Kun materiaalisi tukevat samaa visuaalista linjaa, asiakas luottaa siihen, että palvelusi ovat laadukkaita ja ammattimaisia.

Jos kaipaat apua materiaalien suunnittelussa, autan luomaan ratkaisuja, jotka ovat kauniita, käytännöllisiä ja juuri sinun näköisiäsi.

Suunnitellaanko jotain upeaa? Ota yhteyttä tästä.